• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: نهاد "رواداری": محدودیت‌های طالبان باعث شده که تعداد محدود از خبرنگاران زن با رعایت کامل شرایط وضع شده توسط اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان با رسانه‌ها کار کنند

این نهاد طی یک گزارشی می‌افزاید که از زمان تسلط طالبان در کشور، دسترسی شهروندان به اطلاعات هر روز دشوارتر می‌شود و طالبان با استفاده از فشار، ترس و تهدید از انتشار معلومات مرتبط به نقض حقوق بشر جلوگیری می‌کند.

این نهاد می‌گوید اسنادی دارد که شماری از خبرنگاران، بستگان قربانیان نقص حقوق بشر، شاهدان عینی، به دلیل مصاحبه و معلومات دادن با رسانه‌ها و نهاد‌های حقوق بشری بازداشت، شکنجه و زندانی شده اند. هم‌چنان می‌افزاید که این برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران محلی نیز صورت گرفته است.

"رواداری": طالبان نزدیک به دوهزار نفر را خودسرانه بازداشت و توقیف کرده اند. این گزارش را براساس مصاحبه با ۲۶۴ نفر، به‌شمول ۶۱ زن در ۲۸ ولایت افغانستان، و گزارش‌های منتشر‌شده از سوی سازمان‌ها و مراجع مختلف در رابطه به آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات و دستورها و فرمان‌های طالبان تهیه کرده است.

در گزارش «رواداری» همچنین آمده است که طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای بر فعالیت کتاب‌خانه‌ها و مؤسسات در افغانستان وضع کرده‌اند و کتاب‌خانه‌ها را تفتیش و توزیع و فروش شماری از کتاب‌ها را ممنوع کرده‌اند.

این نهاد گفته است اداره استخبارات، وزارت‌های امر به معروف و نهی از منکر و فرماندهی‌های امنیه‌ی طالبان، مرتکبان اصلی سرکوب رسانه‌ها و بازداشت و شکنجه‌ی خبرنگاران می‌باشند و با استفاده از هر ابزار فعالیت رسانه‌ها را مطابق با خواسته‌های طالبان کنترل می‌کنند.

 برعلاوه، "رواداری" می‌گوید که در حال حاضر طالبان از هیچ قانونی برای ارائه‌ی معلومات به شهروندان پیروی نمی‌کنند و هیچ ساز‌وکار مشخصی برای ارائه‌ی اطلاعات وجود ندارد.

این نهاد هم‌چنان از سازمان‌های بین‌المللی حامی خبرنگاران‌، سازمان‌های حقوق‌‌ بشری و رسانه‌ها خواسته است که خبرنگاران افغانستان، به‌ویژه خبرنگاران زن را مورد حمایت مؤثر قرار دهند.

"رواداری" از سازمان ملل متحد نیز خواسته است که از طریق یوناما از خبرنگاران افغانستان در برابر فشارهای نابجا، سرکوب، آزار و اذیت و دیگر رفتارهای غیرقانونی طالبان حمایت کند و از طالبان نیز می‌خواهد که محدودیت‌ها بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران زن را لغو کنند و به  تبعیض‌خود پایان دهند.


یک جوان ۲۵ ساله در ارزگان خود را حلق‌آویز کرده است

شکردخت جعفری برنده‌ی جایزه دینامیک در بریتانیا شد