• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا؛ شمار از زنان معترض افغانستان (روز شنبه، ۱۹ جوزا) در مقابل سفارت روسیه در آلمان اعتراض نموده بودند اما در همان روز تمنا زریاب پریانی زن معترض اهل افغانستان از لغو شدن اعتراض شان در مقابل سفارت روسیه درشهر بن آلمان توسط پولیس آلمان خبر داد.

تمنا زریاب پریانی به رسانه‎ها گفته بود که برای برگزاری برنامه‌های اعتراضی با مشکل‌های زیاد مواجه می‌شود و هم‌چنان افزوده بود که "در برگزاری اعتراضات با پولیس آلمان با مشکل‌ مواجه هستیم و اجازه‌ی ورود به جایی که می خواهیم را برای ما داده نمی‌شود، پولیس گاهی موافقت می‌کند و بعد دوباره اعتراض ما را لغو می‌کند."

برنامه‌ی اعتراض زنان در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن و تعامل با طالبان، برنامه ریزی شده بود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در روز (چهارشنبه، ۱۶ جوزا) با حضور دریک برنامه‌ی تلویزیونی در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، بر ضرورت روابط با طالبان تاکید کرده بود.

ولادیمیر پوتین، درحالی بر برقراری ارتباط با طالبان و احتمال به رسمیت شناسی طالبان را مطرح می‌کند که طالبان به نقض شدید حقوق بشر به خصوص حقوق زنان در افغانستان متهم هستند.

تمنا پریانی با تعداد از زنان معترض دراین اواخر کارزار به رسمیت شناختن و پایان دادن به "آپارتاید جنسیتی" تحت تسلط طالبان را پیش می‌برد و در پیام ویدیویی در صفحه‌ی ایکس‌اش، رسمیت شناسی و تعامل با طالبان را مخالفت با تمان مردم افغانستان خواند.

وی می‌گوید "کشور روسیه و سایر کشورها با پند گرفتن از تاریخ در مقابل مردم افغانستان ایستاد نشوند و در کنارشان باشند به دلیل این که گروه تروریستی طالبان گروهی نیست که با رسمیت‌شناسی‌شان با تروریسم جهانی مقابله شود بلکه حمایت از طالبان حمایت از تروریسم جهانی است."

اما ظاهرا روسیه و طالبان روابط نزدیک دارد. در تازه‌ترین مورد وزیر معارف طالبان مولوی حبیب‌الله آغا و وزیر تحصیلات طالبان ندا محمد ندیم برای اشتراک در نشست بین‌المللی در مورد معارف و تحصیلات عالی وارد شهر کازان در روسیه شدند.


دیده‌بان حقوق بشر: نشست دوحه فرصتی برای ایستادن در کنار زنان افغانستان است

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا از دختران دانش‌آموز افغانستان در قبال تحصیل شان باید پشتیبانی کند