• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی طالبان، نجیب‌الله حقانی در گفت‌وگویی با یک رسانه خصوصی در کابل، می‌گوید که این وزارت طرح مسدود کردن شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک در افغانستان را نهایی کرده است.

حقانی در این گفت‌وگو گفت: "جوانان ما و شما در شرایطی‌اند که از نگاه علمی ضعیف هستند و اکثریت‌شان بی‌سواد هستند و باز‌هم با این چیزها (شبکه‌های اجتماعی) وقت خود را ضایع ساختن و پول مصرف کردن به نفع شرکت و به زیان ملت است، برای این موضوع پالیسی ساخته شده که فیسبوک را محدود و مسدود کنیم."

از اجرایی شدن این تصمیم طالبان تا هنوز اطلاعی در دست نیست. اما شماری آگاهان این تصمیم طالبان را میخ بر پیکرده آزادی بیان در افغانستان عنوان کرده و این تصمیم را محکوم نموده است.

نعمت‌الله آخندزاده یک کاربر فیسبوک در واکنش به این تصمیم طالبان نوشته است " مکتب‌ها بند ، کورس‌ها بند ، تحصیل بند ، فعالیت اجتماعی بند ، فیسبوک بند ، در مرور زمان همه چیز بند می‌شود و زندگی دوران حضر آدم برخواهد گشت. منتظیر این روزها درافغانستان باشید اما چیزی که کنترول‌اش درخارج از افغانستان است هرگز بند کرده نمی توانید. این دروازه کورس‌ها ودانشگاه‌ها نیست که هروقت دل تان شد بند کنید."

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید نیز این اقدام طالبان را مردود شمرده و آنرا نقض آشکار آزادی بیان خوانده است. این فدراسیون از کشورهای حامی آزادی بیان می‌خواهد جلوی این تصمیم طالبان را بگیرد.

هم‌زمان با تسلط طالبان در افغانستان محدودیت‌های چند لایه‌ای بر رسانه‌ها وضع شده است. طرح مسدود سازی فسبوک گام دیگری بر  متوفق نموده چرخش اطلاعات در کشور است.

در عین حال شرکت متا، مالک فیسبوک، بر اساس قوانین مبارزه با تروریسم امریکا، اجازه‌ی استفاده از شبکه‌ی اجتماعی فسبوک را به افراد وابسته به گروه طالبان نمی‌دهد و حساب‌های مربوط به ادارات و اعضای این گروه را مسدود کرده است.

 


یک دختر جوان در شهر فیض آباد خودکشی کرد

بازنویسی زندگی: از مسیر دشوار تحصیل تا ترس از مهاجرت بدون محرم