• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: یونیسف اعلام کرده است که با گذشت هزار روز از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، سه میلیارد ساعت درسی آن‌ها ضایع شده است‌.

کاترین راسل مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان ملل‌متحد(یونیسف) محرومیت سیستماتیک ۱.۵ میلیون دختر را از آموزش و تحصیل توسط گروه طالبان، نقض آشکار حق آموزش آنان عنوان کرده و گفته این امر باعث بدتر شدن وضعیت روحی دختران شده است. وی تاکید کرده که حقوق کودکان به ویژه دختران نمی تواند گروگان سیاست باشد.

راسل می‌گوید، این ممنوعیت سبب تشدید بحران‌های بشری در افغانستان شده و هم‌چنان تاثیر منفی بر وضعیت روحی دختران می‌گذارد.

راسل می‌افزاید "آموزش و پرورش تنها فرصت‌ها را فراهم نمی‌کند بلکه آموزش از دختران در برابر ازدواج‌ زودهنگام، سوء‌تغذیه و سایر مشکلات صحی محافظت می‌کند."

دراعلامیه‌ی یونیسف آمده که این نهاد با نهاد‌های کمک کننده دیگر، زمینه‌ی‌ آموزش را برای نزدیک به سه میلیون کودک در کشور فراهم کرده است.

مدیر اجرایی یونیسف گفته است "ما همراه با شرکای خود برای ۲.۷ میلیون کودک  زمنیه‌ی آموزش ابتدایی را فراهم کرده ایم و نیز صنف‌های آموزش مبتنی بر جامعه را برای ۶۰۰‌ هزار کودک که دو سوم آن‌ها دختر هستند، راه‌اندازی می‌کنیم، و هرکاری که بتوانیم برای حفظ زیرساخت‌های آموزشی انجام می‌دهیم."

یونیسف هم‌چنان از طالبان خواسته است که دروازه‌ مکاتب بالاتر از صنف ششم و دانش‌گاه‌ها را به روی بانوان در افغانستان باز کنند و هم‌چنان از جامعه‌ی جهانی خواسته است که دختران افغان را بیش‌تر از هرزمان دیگر حمایت کند.


دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا از دختران دانش‌آموز افغانستان در قبال تحصیل شان باید پشتیبانی کند