• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: در آستانه برگذاری نشست سوم دوحه در امور افغانستان، دیده‌بان حقوق بشر این نشست را فرصتی برای ایستادن در کنار زنان افغانستان خوانده است.

این نهاد جهانی حقوق بشر با نشر نامه‌ای خواسته است که در نشست آتی دوحه در زمینه حقوق‌بشر با طالبان برخورد قاطع صورت گیرد. در این نامه تصریح شده است که محدودیت‌های طالبان در زمینه آموزش از ممنوعیت دختران بالاتر از صنف ششم مکتب آغاز و سپس به بسته شدن در دانشگاه‌ها انجامید.

دیده‌بان حقوق بشر چنین وضعیت زنان در افغانستان را جدی ترین بحران حقوق زنان در جهان خوانده و از سوی کارشناسان بین المللی آن را به عنوان «آپارتاید جنسیتی» نام برده است. این نهاد گفته است که زنان افغانستان در مورد آنچه که باید انجام شود، موضع روشن دارند، این‌که جامعه‌ی جهانی باید طالبان را به‌خاطر جنایات‌شان علیه زنان و دختران پاسخ‌گو بداند.

این نهاد هم‌چنان تاکید کرده است که نباید کشورها در سازمان ملل به طالبان کرسی بدهند یا آن‌ها را به جلسه‌های سازمان ملل دعوت کنند. هم‌چنان افزوده شده که هیچ‌کس نباید تحریم‌های رژیم را لغو کند تا زمانی که بهبودی تأیید شده در حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان صورت نگیرد.

هدر بار، کارشناس دیدبان حقوق بشر با اشاره به محرومیت هزار روزه‌ی دختران از آموزش گفته است که هنرمندان، داکتران، شاعران و انجنیرانی که در این مدت از دست رفته، قابل جایگزینی نیست. در همین حال دیدبان حقوق بشر گفته است که غیبت دختران و زنان از تحصیلات متوسطه و دانشگاهی یک فاجعه است و ممانعت از مشارکت نیمی از جمعیت در جامعه، مانع پیشرفت می‌شود.

قرار است در پایان ماه جون، نمایندگان ویژه کشور ها در مورد افغانستان در دوحه دیدار و در مورد رویکرد جامعه بین المللی در قبال این کشور گفت‌وگو کنند.


نشست سوم دوحه در هاله‌ی از ابهام: جای خالی زنان و نگرانی‌های سازمان‌های حقوق بشری

طالبان و روسیه: لغو اعتراض زنان در مقابل سفارت روسیه در آلمان