• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: امروز جمعه (3 می سال 2024 برابر به 14 ثور 1403) شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان در پیوند با روز جهانی آزادی رسانه‌ها اعلام کرده‌است که "روز جهانی آزادی رسانه فرصتی‌ست برای تجدید نظر در نحوه‌ی ارتباط ما با اطلاعات و رسانه‌ها. این روز به ما یادآوری می‌کند که دسترسی به اطلاعات درست و صحیح یکی از اصول اساسی دموکراسی و آزادی فردی است

شماری از زنان در گردهمایی اعتراضی می گویند که برای حفظ آزادی رسانه و حمایت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، باید به اهمیت حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات توجه کنند.

زهره اختری یکی از برگزار کنندگان این اعتراض به رسانه‌ی آوا می‌گوید که "اعتراض ما صدای زن است که فعلا در افغانستان زندگی می‌کند. اعتراض ما برای‌ این است که صدای ما به گوش جامعه جهانی و نهادهای حامی خبرنگاران و حقوق بشری برسد تا از وضعیت بد خبرنگاران در افغانستان آگاه شوند."

بانو اختری با ابراز تاسف افزود”در حکومت سابق نیز مشکلات امنیتی در برابر خبرنگاران وجود داشت مگر محدودیت‌های که از طرف گروه تروریستی طالبان برای خبرنگاران مشخص شده بسیار زیاد است."

از سوی هم در این اعلامیه آمده است که رسانه‌ها در افغانستان در وضعیت بد سانسور و فیلترینگ قرار گرفته و روز به روز محدودیت‌های بیشتری برای انتشار اطلاعات و اخبار  وضع می‌شود.

این زنان متعرض با اشاره بر آزادی بیان تاکید می کنند که” در وضعیت فعلی افغانستان، زنان در رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند. حضور بانوان در رسانه‌ها و خبرنگاران زن می‌توانند به عنوان صدای قدرت‌مند برای حقوق زنان و مسائل مربوط به آنها عمل کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق گزارش‌ها و برنامه‌های خود، به اطلاع‌دهی مردم درباره مسائل زنانی که در جامعه وجود دارد، کمک کنند و آگاهی‌های لازم را ارائه دهند.

بعد از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان زنان و خبرنگاران رسانه‌ها از جمله کسانی بودند که همواره از عدالت‌خواهی حرف زدند و حکومت کنونی افغانستان نیز محدودیت‌های سنگین برای این گروه وضع کرده‌اند. نهادها و سازمان‌های مختلف ملی و بین‌المللی وضفیت کنونی خبرنگاران به ویژه خبرنگاران زن را نگران کننده می‌گویند.


بررسی سایه‌ی طالبان بر کار خبرنگاران زن در افغانستان

ذکیه وردک، سرقنسول افغانستان در مومبای از سمت خود کنار رفت