• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: ده‌ها زن تحت تحت نام"توان‌مند سازی زنان از طریق آموزش" در اتریش،حمایت خویش را از زنان افغانستان اعلام کردند. برگزارکننده‌گان این نشست می‌گویند؛ اشتراک کنندگان روی موارد مختلف، به ویژه وضعیت زنان گفتگو کرده اند. برگزارکننده‌گان این نشست، از برخی زنان فعال در عرصه‌های هنری، اجتماعی، ادبی و ورزشی قدردانی کرده و ستوده است.

آن‌ها هدف از برگزاری این نشست‌ را؛ حمایت از حقوق بشر، حقوق زنان و دختران در افغانستان بیان کرده و از کشور‌ها خواسته است که دست از حمایت طالبان بردارند و وضعیت حقوق بشری زنان افغان را بررسی کنند.

این نشست دو روزه‌ای را که گروهی زنان افغانستان در شهر ویانا پایتخت اتریش برگزار کردند؛ به مناسبت بیست‌و‌هشت‌مین سال‌گرد "کانون فرهنگ افغانستان در اتریش"، بیست‌چهارمین‌ سال‌گرد"فصل نامه بانو، ناشر اندیشه‌های زنان افغانستان در اروپا" و اهدای "تندیس رابعه‌ی بلخی"با حضور برخی از مقام‌های اتریشی برگزارشد.

برگزار کننده‌گان در این نشست، قطعه‌نامه‌‌ای را صادر کردند، این قطعه نامه، دارای ۱۰ ماده بوده و دراین قطعه‌نامه خواست‌های خود را از جامعه‌ی جهانی و سازمان های بین المللی مطرح کرده اند.

هدف اساسی این نشست را در قطعه‌نامه چنین بیان کرده اند "اعلام تسامح و حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان و دختران در افغانستان است‌." این زنان دراین قطعه‌نامه‌ی خود خواهان لغو فوری تمام اقدامات محدود کننده‌‌ی طالبان شده و از سازمان ملل و برخی از نهاد‌های مدافع حقوق بشری می‌خواهند که در کنار خواست‌های زنان افغان بایستند.

دراین قطعه‌نامه نیز آمده است که دولت‌ها از هرگونه حمایت مالی به طالبان دست بردارند و سبب تقویت طالبان نشوند و هم‌چنان از سازمان‌های کمک‌کننده خواسته شده که برای نظارت از وضعیت زنان و دختران در افغانستان، مکانیسم های مشخص ایجاد کنند.

در بخش از این قطعه‌نامه آمده است که "دختران دراین سرزمین  [افغانستان] تقریبا زنده به گور می‌شوند، آن‌ها بدون آزادی و انتخاب واقعی، محروم از دسترسی به علم و دانش، دانش و تحصیل، محروم از ابتکار و آرزوهای خود هستند."

گل‌چهره یفتلی، یک تن از اشتراک کننده گان در این نشست به رسانه‌ها می‌گوید؛ این نشست به مناسبت بیست‌و‌هشتمین سال‌گرد" کانون فرهنگ افغانستان در اتریش"، بیست‌چهار‌مین سال گرد"فصل نامه بانو، ناشر اندیشه های زنان افغانستان در اروپا" و دومین سال گرد جشنواره‌ی اهدای "تندیس رابعه بلخی" برگزار شد.

به گفته‌ی بانو یفتلی، تمرکز سخنرانان بر تقویت توان‌مندی زنان از طریق آموزش بوده و اشتراک کننده‌گان حمایت خودرا از حقوق زنان و مطالبات زنان و صدای زنان در افغانستان اعلام کرده است.

گفته‌ می‌شود دراین نشست اعضای برجسته‌ی احزاب سیاسی اتریش، نمایندگان از "دیاسپورای افغانستان" ، نمایند سازمان عفو بین‌الملل، سفیر افغانستان در اتریش و برخی از چهر‌ه‌های سرشناس فرهنگی، ادبی، و رسانه‌ای حضور داشته و این نشست با نواختن دمبوره، رباب آغاز شده است.


یک تن از نظامیان حکومت پیشین توسط افراد طالبان در ولایت فاریاب تیرباران شد

یک مهاجر اهل افغانستان در ایران اعدام شد