• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: در حمله‌ی که عصر روز جمعه ( ۲۸ ثور، ۱۴۰۳) در ساحه‌ی سربازار بامیان در مقابل هوتل هایلند از سوی افراد ناشناس بر گردش‌گران خارجی صورت گرفته بود که در نتیجه آن چهار گردشگر خارجی به شمول سیدحسین شاه ابراهیمی و سه شهروند افغانی دیگر در این حمله جان شان را از دست دادند.

سیدحسین‌شاه ابراهیمی یک تن از باشندگان بامیان بود که در این حمله‌ی مرگ‌بار به شهادت رسید. سید محمد ابراهیمی، پسر بزرگ شهید سیدحسین‌شاه ابراهیمی می گوید که پدرش ۴۳ سال عمر داشته و در حدود ۱۵ سال در راه کابل و بامیان به شغل رانندگی مصروف بوده است؛ اما با تغییر حکومت و آمدن طالبان به این‌سو با شرکت توریستی مصروف کار بوده است.

سیدحسین شاه ابراهیمی یگانه نان‌آور خانواده‌اش بود. از وی شش فرزند بجا مانده است و به گفته‌ی پسرش یگانه آروزی پدر شهیدش تحصیل فرزندانش بوده. اما وی موفق نشد که شش فرزندش را تا آخرین گام تحصیلی شان همراهی کند و در شام‌گاه روز جمعه ( ۲۸ ثور، ۱۴۰۳) در حمله‌ی مرگ‌بار در مرکز بامیان به شهادت رسید

سیدمحمد ابراهیمی به رسانه‌ی آوا می‌گوید که بعد شهادت پدرش که یگانه نان‌آور خانواده‌اش بود، فامیل وی در وضعیت خوب نیست و تاهنوز هیچ هم‌کاری و کمک به آنان نشده است. او از مسولین محلی می‌خواهد عاملان قتل پدرش را مجازات کنند و افراد که این کار را کرده است به سزای اعمالش برسانند.

ولایت بامیان از جمله ولایت‌های است که سالانه تعداد زیاد گردش‌گران خارجی و داخلی از پارک‌ها گرفته تا مکان‌های تاریخی دیدن می‌کنند؛ اما با این حمله که مسوولیتش را داعش به عهده گرفته، مردم را وحشت‌زده کرده است. پس از این حمله، چندین کشور از جمله لیتوانیا و روسیه از شهروندان خود خواستند تا از سفر به افغانستان خودداری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فوزیه کوفی مستحق جایزه‌ی «دستاوردهای زنان آسیایی» در بریتانیا شناخته شد

رسانهی ‌آوا: فوزیه کوفی عضو پیشن مجلس نمایندگان افغانستان برنده جایزه « دستاورد‌ های زنان آسیایی» سال ۲۰۲۴ شد. در برنامه‌ی که روز (پنج‌شنبه، ۱۷جوزا) در شهر لندن برگذار ده بود، فوزیه کوفی توسط یک نهاد بریتانیایی تحت نام پینکی لیلای مستحق این جایزه شناخته شد.

این جایزه برای سپاس‌گزاری از فعالیت زنان در آسیا، همه ساله در بخش‌های مختلف به زنان آسیایی تقدیم می‌شود. این برنامه در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط نویسنده و مدافع حقوق‌ زنان هندی بنام محبوب لیلای بنیانگذاری شده بود.

خانم کوفی بعد از بدست‌آوردن این جایزه اشاره به وضعیت کنونی زنان افغان نمود و افزود که زنان افغانستانی از حق تحصیل، کار، آزادی محروم اند و نباید این موضوع عادی گرفته شود ما باید صدای زنان را تقویت کنیم و صدای آن‌ها باشیم.

افزودنی‌ست که حمیرا رضایی، زن افغانستانی مقیم  بریتانیا نیز در سال ۲۰۲۲ برنده این جایزه در قسمت امور اجتماعی و بشر‌دوستانه شده بود.


فوزیه کوفی مستحق جایزه‌ی «دستاوردهای زنان آسیایی» در بریتانیا شناخته شد

یک زن و دخترش در غور به قتل رسیدند