• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه آوا: رایان کوربت، یک‌تن از شهروندان امریکا‌یی‌ست که از آگست ۲۰۲۲ به‌این سو در زندان طالبان به سر می‌برد. وکلای این فرد با ارسال نامه‌ی از سازمان ملل متحد خواهان هم‌کاری برای آزادی رایان کوربت شده‌اند.

این نامه ۲۵ اپریل مطابق به ۶ ثور سال جاری ارسال شده است. وکلای رایان کوربت به نقل از دو زندانی غیر امریکایی که تازه از زندان طالبان آزاد شده‌اند، دراین نامه وضعیت روحی و جسمی رایان کوربت را وخیم گزارش داده‌اند.

بربنیاد گفته‌های آن‌ها، این زندانی تحت رفتارهای"ظالمانه و تحقیر آمیز" قرار دارد. هم‌چنان دراین نامه آمده است:"افرادی که با کوربت زندانی شده‌اند ابراز نگرانی کرده اند که این مرد ۴۰ ساله و پدر سه فرزند، به زودی به دلیل مشکلات صحی یا بد رفتاری جان خودرا از دست می‌دهد." زندانیان سابق نیز گفته است که، طالبان این شهروند امریکایی را مجبور به دیدن شکنجه سایر زندانیان می‌کردند.

بربنیاد گفته‌های زندانیان آزاد شده، رایان کوربت دچار سوءتغذیه بوده و به ندرت اجازه‌ی حمام کردن و اجازه‌ی دست‌شویی را داشته است. میچ مک‌کانل سناتور جمهوری خواه امریکایی نیز گفته است که، بیش‌از ۶۰۰ روز است که رایان کوربت "بدون جرم" در زندان طالبان به‌سر می‌برد و خانواده‌ی وی نگران وضعیت او هستند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر به‌ سی‌بی‌اس نیوز گفته است که در مورد ادعای شکنجه اطلاعی ندارد. شاهین نیز گفته است"طبق اطلاعات من، او [کوربت] به طور منظم به داکتران و گفت‌وگوی تلفنی با خانواده‌اش دست‌رسی دارد. شکنجه غیر قانونی از سوی امارت اسلامی[طالبان] ممنوع است."

اگر درخواست وکلای کوربت از سوی سازمان ملل پذیرفته شود، این سازمان می‌تواند تحقیقاتی را آغاز و نظرات حقوقی غیر الزام آور را در این زمینه صادر کند و در نهایت خواستار آزادی این شهروند امریکایی از زندان طالبان شود. چندی قبل نیز آنا کوربت همسر رایان کوربت وضعیت صحی وی را نگران کننده گفته بود.


طالبان سه خبرنگار محلی را در ولایت خوست بازداشت نموده است

ژولیا پارسی فعال حقوق زنان نامزد جایزه معادل نوبل حقوق بشر شد