• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: ام‌روز سوم ماه می سال ۲۰۲۴ میلادی برابر است با روز جهانی آزادی مطبوعات. از این روز در جهان در حالی تجلیل می‌شود که رسانه‌‌ها در کشور سال‌های پر از فراز و نشیب را گواه بوده‌ اند.

مته نودسن، معاون نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که خبرنگارانی که در داخل کشور باقی مانده و هنوز هم با تعهد و فداکاری؛ کار می‌کنند، تحت ترس و ارعاب زندگی می‌کنند. او گفته است که زنان خبرنگار سنگین‌ترین بار را به دوش می‌کشند

او گفته است‌که در هفته‌ی جاری خبرنگاران و مدافعان رسانه‌ای افغانستان برای بزرگ‌داشت از روز جهانی آزادی مطبوعات به یوناما و یونسکو پیوستند تا زمینه را برای تبادل نظر در مورد کوچک‌شدن و محدودیت فضای رسانه‌ای در افغانستان و راه حل آن، فراهم کنند.

از سوی هم بخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان در صفحه ایکس نوشته است: «در روز جهانی آزادی مطبوعات و هر روز، ما به حمایت از طرح‌های رسانه‌ای و زنان روزنامه‌نگار که برای پیشبرد حقوق زنان و برابری جنسیتی تلاش می‌کنند، ادامه می‌دهیم.»

این در حالی‌ست که سازمان گزارش‌گران بدون مرز فهرست آزادی مطبوعاتی را به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات ارایه کرده‌اند. براساس این فهرست سوریه با کسب ۱۷.۴۱ امتیاز در ردیف ۱۷۹ و ریتیریا با کسب ۱۶.۶۴ در ردیف ۱۸۰ این فهرست قرار گرفته‌اند. به گفته گزارش‌گران بدون مرز، افغانستان به علت مرگ و میر و بازداشت خبرنگاران در بخش آزادی مطبوعات ۲۶ پله‌ سقوط کرده است. این سازمان افزوده است که اکنون رسانه‌ها ملزم به پخش اطلاعاتی هستند که از سوی حکومت فعلی طالبان اداره می‌شوند.

گفتی‌نیست که هرسال در سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات، اصول بنیادین آزادی مطبوعات را در جهان جشن میگیرند اما در افغانستان وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران را شدیدا نگران کننده گفته‌اند.


روز جهانی مطبوعات: محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران زن در افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان: تشدید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران از سوی طالبان نگران ‌کننده است