• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: سازمان ملل اعلام کرد که افغانستان به دلیل عدم پرداخت حق عضویت این سازمان و ارایه نکردن دلیل موجه نسبت به این موضوع از حق رای خود در مجمع عمومی این سازمان محروم گردیده است.

براساس فهرست منتشر شده توسط سازمان ملل، ۶ کشور که شامل افغانستان، اکوادور، کومور، سائوتومه و پرنسیب، سومالی و ونزوئلا می شود، در دو سال گذشته حق عضویت این سازمان را نپرداخته اند.

در همین حال بر اساس ماده 19 منشور سازمان ملل، کشورهای عضو که در پرداخت حق عضویت خود به میزان معادل یا بیشتر از سهم پرداخت شده برای دو سال قبل باشد، می‌توانند حق رأی خود را در مجمع عمومی از دست بدهند.

اما با این وجود در صورتی که کشورها بتوانند دلیل موجه ارایه کنند و نشان دهند که بنابر شرایطی که خارج از کنترل بوده نتوانستند که حق عضویت این سازمان را پرداخت کنند می توانند حق رای خود را در مجمع عمومی این سازمان حفظ کنند.

به همین اساس سائوتومه و پرنسیب، کومور و سومالی توانسته اند با ارایه توضیحات حق رای خود را حفظ کنند اما افغانستان، ونزوئلا و اکوادور از رای دادن در جلسه‌های مجمع عمومی سازمان ملل محروم شدند.

طبق اطلاعات منتشر شده حق عضویت کشورها در سازمان ملل سالانه حدود دو صد هزار دالر می‌باشد و این مقدار پول پیش‌ از این توسط وزارت خارجه افغانستان به حساب سازمان ملل پرداخت می شد. اما با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، نمایندگی افغانستان در سازمان ملل نتوانسته این پول را بپردازد.

محرومیت افغانستان از حق رای در سازمان ملل درحالی است که پس از تحولات سیاسی اخیر و روی کار آمدن طالبان در افغانستان وضعیت کرسی این کشور در سازمان ملل به موضوعی بحث برانگیز مبدل شده است.

گروه طالبان بارها خواستار اعطای کرسی افغانستان در سازمان ملل به این گروه شده ولی این درخواست از سوی سازمان ملل رد شده است.

سازمان ملل متحد ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ تأسیس شد و افغانستان در سال ۱۹۴۶ به عضویت این سازمان درآمد.


فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به طالبان: "آزار و اذیت کارکنان رسانه‌ای و بازداشت خودسرانه‌ خبرنگاران را متوقف کنید"

سه خواهر، در ننگرهار هنگام شستن لباس در بند آب غرق شدند و جان باختند.