• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا؛ در اعلامیه‌‌ای که از سوی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران نشر شده آمده است "بازداشت‌ها و تهاجمات خودسرانه برخبرنگاران از سوی طالبان، سبب افزایش خودسانسوری و ترک شغل از سوی خبرنگاران در افغانستان شده و خبرنگاران در افغانستان با موجی از " حملات گسترده" از سوی طالبان مواجه هستند."

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران بر اساس گزارش سالانه‌‌ی آزادی مطبوعات آسیای جنوبی گفته است که ۳۷ خبرنگار از ماه می۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴ از سوی طالبان بازداشت شده اند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از طالبان خواسته که پرونده‌های مربوط به کار رسانه‌ای را به‌گونه‌ی رسمی پی‌گیری کنند و بازداشت‌ " خودسرانه" و "آزار و اذیت" کارکنان رسانه‌ها را توقف دهند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران ضمن محکوم کردن بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران، گفته است "خبرنگاران در افغانستان با موجی از حملات گسترده از سوی طالبان مواجه هستند."

طالبان پس از حاکمیت شان در آگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، ضمن وضع محدودیت‌های شدید بر رسانه‌ها، تعداد کثیری از خبرنگاران را بازداشت و زندانی کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز با نشر گزارشی گفته است، طالبان از رسانه‌های مستقل که در داخل کشور فعالیت دارند؛ مانند ابزار تبلیغاتی برای نظام شان استفاده می‌کنند و رسانه‌ها حق نشر محتوای خلاف میل حکومت طالبان را ندارند.

طالبان چندی قبل تلویزیون‌های خصوصی نور و بریا در کابل بسته کردند. ندا محمد نوری خبرنگار تلویزیون ملی تحت حاکمیت طالبان را نیز در ولایت پروان به اتهام هم‌کاری با رسانه‌های تبعیدی افغانستان، بازداشت کردند؛ اما پس از سه روز دوباره آزاد کردند در تازه‌ترین مورد، احمدشاه علمیار مجری تلویزیون خصوصی راه فردا را در کابل بازداشت نموده و هیچ خبری از وی در دست نیست.


سازمان حفاظت از کودکان: بیش از ۳۰۰‌ هزار کودک در سیلاب‌های اخیر در پنج ولسوالی ولایت بغلان، متاثر شده‌اند

سازمان ملل حق رای افغانستان در مجمع عمومی این سازمان را تعلیق کرد