• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: اصیلا وردک بامداد ام‌روز (پنج‌شنبه، ۲۷ ثور) با نشر پیامی در ایکس می‌گوید بحث اصلی کنفرانس ناروی مسئله‌‌ی مهاجران، کمک‌های بشری، آموزش دختران، کار و تقویت اقتصادی زنان بوده. در این کنفرانس از هر قشر، قومیت و حتا نمایندگان طالبان هم شرکت کرده بودند.

از این کنفرانس تحت عنوان نشست اعضای جامعه مدنی و ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در امور افغانستان یاد شده است. رسانه‌ها نیز از حضور طالبان و حامیان این‌گروه در این نشست خبر داده بودند اما برگزار کننده‌گان این نشست و ریچارد بنت در باره‌ی شرکت کنند‌ه‌گان چیزی نگفته اند.

ریچارد بنت در این نشست درمورد حقوق زنان و دختران در افغانستان، فرآیند پاسخ گویی در مورد نقض حقوق بشر و تاثیرات محیطی جنگ برکودکان و نسل‌های آینده، بحث کرده است.

برخی از فعالان زن ادعا کرده بودند که  شماری از شرکت کننده‌گان این نشست به دنبال لابی‌گری برای طالبان و عادی جلوه دادن این گروه هستند. اصیلا وردک در پاسخ به این انتقاد گفته است "زنان اهل معامله و خیانت نیستند؛ طالب دشمن مشترک تمام زنان است ." وی هم‌چنان گفته است "قبل از وارد کردن هرگونه تهمت لطفا معلومات تان را مکمل کنید."

در اواخر سال گذشته نیز ناروی میزبان نشست سه‌روزه‌ی با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی، امریکا، فعالان مدنی و حقوق بشر افغانستان بود و در این نشست نیز هیاتی از طالبان به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان شرکت کرده بودند.

این نشست، (سه‌شنبه ۲۵ ثور) در ناروی برگزار شده بود و شرکت کننده‌گان این نشست در مورد موضوعات " سیاسی و حقوق بشری افغانستان" گفت‌گو کردند. بربنیاد گزارش‌ها از جانب گروه طالبان نظر محمد مطمئن، قاضی سعید مشک عالم، مطیع‌الله محمدی، جعفر مهدوی، شیخ صالح مزاری، سید یونس آغا، حدید زاکر و فیض زلاند اشتراک کرده بودند.

کاوون کاکر، اصیلا وردک، مومنه یاری، حارث سیغانی، عبدالقیوم سجادی نماینده سابق پارلمان، جنرال انصاری مذاکره کننده‌ی سابق، انجیلا احمدی، کریم امین عضو ارشد حزب اسلامی و قهرمانه کاکر، فیض محمد عثمانی و فاطمه گیلانی از جمله از کسانی اند که به نمایندگی از نهاد‌های جامعه مدنی دراین نشست حضور داشتند.


ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، طی نشستی در اسلو با شماری از فعالان افغان در باره افغانستان گفتگو کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان در کابل دیدار کرد