• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: ژان پییر لاکروا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار کرده است. اما درحالی‌که هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان روز پنج‌شنبه در کابل با شماری از والی‌های طالبان دیدار کرده، از دیدار با لاکروا خودداری کرده است.

در همین حال گفته شده که هبت‌الله آخند‌زاده، رهبر طالبان گفته است که نظرات و پیشنهادهای معاون دبیرکل را از متقی دریافت خواهد کرد.

طبق اطلاعات منتشر شده لاکروا در دیدار با متقی از طالبان خواسته است که از برخوردهای خشونت‌بار با غیرپشتون‌ها خودداری کنند. همچنین او گفته که بازداشت‌های خودسرانه و حبس مقامات حکومت پیشین در زندان‌های رسمی و شخصی طالبان متوقف شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در این دیدار هم‌چنان بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی تمام دختران نیز تاکید کرده است.

در همین حال نماینده طالبان در پاسخ به این درخواست معاون دبیرکل گفته که طالبان هنوز آماده بازگشایی دروازه‌های نهادهای تحصیلی به روی تمام دختران نیست و آن‌ها در تلاش ایجاد شرایط بهتر برای آموزش دختران هستند.

از سوی دیگر، معاون دبیرکل سازمان ملل از دخالت طالبان در امور نهادهای کمک‌رسان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این موضوع تاثیر منفی بر هم‌کاری سازمان ملل با طالبان بر جای می‌گذارد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای لاکروا تاکید کرده است که سازمان ملل می‌خواهد کمک‌ها به طور شفاف به مردم نیازمند برسد، اما دخالت طالبان مانع از این کار می‌شود.

این در حالی است که دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته که در حال حاضر افغانستان با بحران شدید بشری مواجهٔ است و برای امدادرسانی به نيازمندان در افغانستان  به ۳.۰۶ میلیارد دالر بودجه نیاز دارد.


نشست اعضای جامعه مدنی و ریچارد بنت با حضور نمایندگان طالبان در ناروی

حمله‌ی مسلحانه بر گردشگران خارجی در مرکز ولایت بامیان