• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا با نشر بیانیه‌ای در اکس با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و گفته است "از خبر قتل گردش‌گران اسپانیایی در افغانستان شوکه شدم. من از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنم. واحد کنسولی اضطراری وزارت خارجه اسپانیا در تلاش است تا تمام کمک‌های لازم را ارائه دهد."

تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز در حساب کاربری خود در شبکه اکس با خانواده‌های قربانیان اعلام همدردی کرده و گفته که خشونت راه‌حل نیست.

در همین حال کرن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان نیز با نشر پستی در شبکه ایکس، این حمله‌ی تروریستی را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

در پی حمله مسلحانه عصر روز جمعه، ۲۸ ثور در بامیان  سه شهروند خارجی و یک افغان کشته شده و هفت تن دیگر از جمله چهار شهروند خارجی زخمی شده اند.

در همین حال طبق اطلاعات منتشر شده وزیر خارجه اسپانیا تایید کرده که سه شهروند اسپانیا در حمله مسلحانه در بامیان کشته شدند و یکی دیگر زخمی شده است.

بر اساس گزارش ها سه مجروح دیگر در این حمله تروریستی نیز شهروندان ناروی، آسترالیا و لیتوانیا هستند. طالبان می‌گویند در پیوند به این رویداد چهار تن را بازداشت کرده‌اند اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

منطقه کوهستانی بامیان از جمله بهترین جذبه‌های گردشگری در افغانستان است که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده و بقایای دو مجسمه غول پیکر بودا در آن‌جا است. مجسمه‌های بودا از مهمترین مقاصد گردشگری در بامیان است که طالبان در سال ۲۰۰۱ آنها را منفجر کردند ولی با آن هم سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان از این ساحه دیدن می‌کند.


حمله‌ی مسلحانه بر گردشگران خارجی در مرکز ولایت بامیان

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما): "از حمله بر غیر نظامیان و گردش‌گران در ولایت بامیان وحشت زده شدیم."