• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: حمله بر گردش‌گران خارجی در بامیان واکنش‌های گسترده‌ای ملی و جهانی را برنگیخته است. حامد کرزی رییس جمهور پشین افغانستان در واکنش به حمله مسلحانه بر گردش‌گران خارجی در بامیان می‌گوید که این حمله "تروریستی " است و آن‌ را محکوم می‌کرده است. درعین حال امرالله صالح معاونت نخست رییس جمهور در دولت پشین با انتقاد از طالبان گفته است که چنین رویدادی "بدور از انتظار" نبود. آقای صالح در صفحه‌ی ایکس خود گفته است "هنگامی که یک گروه تروریستی برای تامین امنیت گردش‌گران بین المللی تعیین می‌شود، حادثه‌ی ترس‌ناک قابل انتظار است."

دوکتور عبدالله‌عبدالله رییس شواری عالی مصالحه در دولت پشین در صفحه‌ی ایکس خود در پیوند به حمله بر گزاش‌گران خارجی در بامیان نوشته است "براساس موازین حقوق بین‌الملل و رسوم پذیرفته شده مردم افغانستان، هدف قرار دادن گردش‌گران خارجی و شهروندان غیر نظامی محکوم و مورد تقبیح است."

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز با نشر اعلامیه‌ی در صفحه‌ی ایکس گفته است "از خبر قتل گردش‌گران اسپانیایی در افغانستان شوکه شدم، من از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنم. واحد کنسولی اضطراری وزارت خارجه‌ی اسپانیا در تلاش است تا تمام کمک‌های لازم را ارایه کند."

این حمله عصر روز (جمعه،۲۸ ثور) در حالی  رخ داده است که گردش‌گران خارجی می‌خواستند سوار بر موتر شوند؛ اما از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گفتند .نیروهای امنیتی طالبان در پیوند به این رویداد چهار تن را دست‌گیر کرده اند. هویت قربانیان و آسیب دیده گان این حمله‌ی مسلحانه نیز مشخص شده است. نصرالله ابراهیمی آمرپلان حوزه‌ی دوم امنیتی طالبان در بامیان (روز شنبه، ۲۹ ثور) به خبرنگاران گفته است که در این حمله شش نفر به شمول سه گردش‌گر خارجی و سه شهروند کشور کشته شده وشش نفر دیگر زخم برداشته است.

رومان ریبنا، سونا بهلار، هلیا بهادار گردش‌گران اسپانیایی و عمالدین عمری باشنده‌ی ولسوالی کهمرد، مبارک شاه و حسین شاه، باشندگان مرکز بامیان قربانیان این رویداد تروریستی بودند. هم‌چنان تام ۶۰ ساله از ناروی، جوسیف۳۸ ساله از آسترالیا، اکنی ۳۶ ساله از لتوانی، و ماریا از کشور اسپانیا در میان زخمیان این رویداد هستند. سرور ۳۹ ساله و نصرالله ۴۰ ساله بانشدگان مرکز بامیان نیز در این رویداد زخم برداشته اند.


نخست وزیر اسپانیا خبر قتل گردش‌گران اسپانیایی در افغانستان را شوکه کننده خواند

هویّتِ فرهنگی و فرهنگِ هویّتی