• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: طالبان پس از سیلاب های اخیر در کشور از نهادهای امداد رسان خواسته است تا از طریق حساب‌های بانکی که این گروه ایجاد می‌کند به سیل‌زدگان افغانستان کمک کنند اما جنبش شنبه‌های ارغوانی در واکنش به این درخواست طالبان با نشر بیانیه‌ای گفته است که به طالبان اعتماد نکنید و بدون دسترسی آن‌ها (طالبان) به سیلاب‌زدگان کمک کنید.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۳جوزا نشر کرده نسبت به ارائه هرگونه کمک مالی مستقیم به حساب‌های بانکی مرتبط با گروه طالبان هشدار داده و تاکید کرده است که چنین اقداماتی می تواند ناخواسته گروه های تروریستی را تقویت کند.

هم‌زمان با این جنبش شنبه‌های ارغوانی در مورد سوء استفاده احتمالی از بودجه کمک شده و حیف و میل آن توسط گروه طالبان نیز هشدار داده و از استفاده این بودجه برای فعالیت های تروریستی اظهار نگرانی کرده است.

بر اساس این بیانیه، طالبان در طول سه سال گذشته "با جبر، پول های گزاف را زیر عنوان مالیه، عشر و زکات از مردم جمع آوری، همه عواید داخلی از گمرکات تا فروش معادن را در اختیار داشته و هفته‌وار چهل میلیون دالر را نیز زیر نام کمک‌های بشردوستانه از ایالات متحده آمریکا دریافت می‌کند اما هیچ کمکی به سیل‌زدگان نکرده است."

در همین حال جنبش شنبه‌های ارغوانی از همه نهادهای امداد رسان داخلی و خارجی، سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌کننده خواسته است که از دسترسی، سوء استفاده و دزدی کمک‌های بشردوستانه توسط طالبان جلوگیری کنند و کمک‌های شان ‌را بطور مستقیم در اختیار متضررین قرار دهند. این جنبش هم‌چنین از شهروندان افغانستان مقیم خارج خواسته است که به طالبان اعتماد نکنند و کمک‌های خود را از طریق نهادهای معتبر یا افراد مورد اعتماد به سیل‌زدگان برسانند.

از سوی دیگر جنبش شنبه‌های ارغوانی هم‌چنین خواهان حمایت از شکل‌گیری بدیلی برای حکومت طالبان شده است. حکومتی که "مشروع، دموکراتیک و غیرمتمرکز" باشد. این در حالی است که سیلاب زدگان در افغانستان در شرایط بدی به سر می‌برند و بطور جدی و سریع به مواد خوراکی، آب آشامیدنی و سرپناه نیاز دارند


بیش از ۱.۴ میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان از حق رفتن به مکتب محروم هستند

سیلاب مرگ‌بار در سرپل جان چهار زن و یک کودک را گرفت