• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: طبق اطلاعات منتشر شده، دادگاه طالبان در پروان یک دختر زندانی ۲۵ ساله‌ را بطور اجباری به نکاح یکی از اعضای این گروه درآورده است. این دختر شاه‌پری نام داشته و باشنده دشت‌برچی کابل بوده است.

بستگان شاه‌پری به افغانستان انترنشنل گفته اند که شاه‌پری شش‌ ماه پیش به اتهام آدم‌ربایی در محکمه طالبان محکوم به سه سال زندان شده بود و حبس خود را در محبس پروان سپری می‌کرد اما طالبان بدون اطلاع آن‌ها و بدون رضایت شاه‌پری او را شوهر داده اند.

در همین حال به گفته‌ی خانواده‌ی شاه‌پری، عضو طالبان که ریحان نام دارد پس از نکاح با شاه‌پری، او را در یک اتاق قفل کرده و اکنون شاه‌پری در دره غوربند در حبس خانگی به سر می‌برد.

آن‌ها هم‌چنین می‌گویند که این عضو طالبان بر شاه‌پری فشار آورده که مذهب خود را از شیعه به سنی تغییر دهد.

طبق گزارش‌ها خانواده شاه‌پری در محکمه طالبان شکایت‌ نیز کرده اند اما شکایت‌نامه آن‌ها از سوی محکمه طالبان صرف ملاحظه و بر رسیدگی طبق اصول امر شده است.

با این حال سجاد، برادر شاه‌پری می‌گوید "هنگام مراجعه به محکمه طالبان، قاضی این محکمه ما را به زندان تهدید کرد و ما را از آن‌جا به زور اخراج کرد."

سجاد هم‌چنین می افزاید که آن‌ها از سوی ریحان عضو طالبان نیز از برقراری هر نوع ارتباط و تماس تلفنی با شاه‌پری منع و تهدید شده اند.

شماری از فعالان حقوق زن در واکنش به این اقدام طالبان خواستار فشارهای بین‌المللی بیشتر بر طالبان برای توقف نقض گسترده حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان شده اند.

این در حالی است که بر اساس‌ گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا ۱۶ زن از ۹۰ زن زندانی در افغانستان پس از تجاوز اعضای طالبان باردار شده اند.


مردی در هرات دو خانمش را با ضرب گلوله به قتل رساند

طالبان: "حضور ما در نشست دوحه مشروط به رعایت شش شرط می‌باشد" سازمان ملل: شروط طالبان دشوار نیست