• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: بربنیاد گزارش‌های منابع، مقام‌های طالبان  در جریان مذاکرات شان با هیئت‌های سازمان ملل و قطر در کابل، ۶ شرط برای شرکت در سومین نشست دوحه تعیین کرده است.

منابع مختلف به رسانه‌ها می‌گوید که نخستین شرط طالبان اهدای میز افغانستان در سازمان ملل به طالبان است. شرط دوم: سازمان ملل از انتصاب نماینده ویژه برای افغانستان صرف نظر کند. شرط سوم: اجندا و ترکیب سومین نشست دوحه با طالبان گفتگو شود.

بربنیاد گزارش‌ها، طالبان با شرکت کردن نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در سومین نشست دوحه به شدت مخالف هستند. شرط‌های چهارم، پنجم و ششم برای اشتراک طالبان در این نشست مربوط به موضوعات مانند تحصیل دختران، اشتغال زنان و تشکیل دولت فراگیر در اجندای نشست سوم دوحه قرار نگیرد.

درعین حال، هیئت سازمان ملل در کابل به مقام های طالبان اظهار کرده اند که در این نشست، مسایل آموزش دختران، اشتغال زنان، تشکیل دولت فراگیر، نقض حقوق بشر در زندان‌های طالبان، روابط این گروه با القاعده و تعامل جامعه جهانی با طالبان بحث خواهد شد؛ اما طالبان بار‌ها اعلام کرده اند که این موضوع‌ها مسایل داخلی افغانستان بوده و این گروه تلاش خواهند کرد تا زمینه‌ی برای حل آن‌ها ایجاد کند.

از سوی دیگر روزمیری دیکارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که شرایط طالبان برای حضور در نشست آینده این سازمان در قطر «دشوار» نیست و نماینده‌گان ‌آنان باید در این نشست اشتراک کنند.


طالبان در پروان یک دختر زندانی را به نکاح اجباری یک عضو این گروه درآورد

ترنس‌جندر‌های افغانستان خواستار عدم اخراج اجباری شان از پاکستان شدند