• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: گروهی اعتراضی زنان موسوم به جنبش شنبه‌های ارغوانی (روز جمعه، ۱۱ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به دعوت نمایندگان طالبان در سومین نشست دوحه از سوی سازمان ملل متحد، گفت: سازمان ملل متحد نسبت به حقوق‌ بشر و حقوق زنان بی‌توجه است و این موضوع بی‌اهمیت‌ترین مسأله نزد این سازمان است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در مکان‌های سربسته به دعوت نمایندگان طالبان در نشست آینده‌ی دوحه مخالفت کردند.

این جنبش دعوت از طالبان به این نشست را بطور شدید محکوم کرده و خواستار افزایش فشارهای عمومی بر سازمان ملل متحد برای جلوگیری از حضور نمایندگان طالبان در این نشست شدند.

در بیانیه‌ای این جنبش آمده است: با آن‌که در نزدیک به سه سال گذشته حرکت‌های اعتراضی با خواست و شعار «حضور تروریستان و طالبان را در نشست‌های جهانی عادی سازی نکنید»؛ ادامه داشته اما با آن‌هم سازمان ملل‌متحد تصمیم گرفته که طالبان را که از جمله ناقضین حقوق بشر اند را به این نشست دعوت کند.

در این اعلامیه از ملل‌متحد و سازمان‌های دیگر جهانی برای «تعامل» با طالبان انتقاد شده است

در بیانیه آمده است «سازمان ملل متحد به‌جای این‌که رهبران طالبان را به دلیل جنایات ضدبشری‌شان علیه مردم افغانستان به‌ویژه زنان، اقوام آسیب‌پذیر و اقلیت‌های مذهبی به دادگاه بکشاند و به فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان پایان دهد برعکس با دعوت این گروه در نشست سوم دوحه، به‌گونه غیرمستقیم از این گروه حمایت می‌کند.»

جنبش شنبه‌های ارغوانی دعوت از طالبان به نشست سوم دوحه بدون توجه به سرکوب مردم از سوی آنان را گامی برای رسمیت‌دهی و عادی‌سازی این گروه خوانده است.

با این حال پیش از این طالبان برای شرکت در سومین نشست دوحه بر پذیرفته شدن “موقف” و “خواست‌های” شان تاکید کرده بودند. اکنون گفته می‌شود این خواست ها از سوی سازمان ملل پذیرفته شده و طالبان حاضر به اشتراک در این نشست شده اند.

در همین حال جنبش شنبه‌های ارغوانی از سازمان ملل خواسته‌ است تا پاسخ دهد که چه شرایط و خواسته‌های طالبان را پذیرفته که این گروه حاضر به اشتراک در نشست سوم دوحه شده است.

قرار است سومین نشست دوحه در آخر ماه جون و اول جولای در قطر با میزبانی سازمان ملل متحد و اشتراک نمایندگان ویژه‌ی کشورها برگزار شود.


زینب سلطانی: از هرات تا به دنیایی مهاجرت و ایستادگی در برابر طالبان برای رسیدن به رویاهای ورزشی

زنان معترض جنبش روزنه ‌آزادی زنان افغان از اشتراک طالبان در سومین نشست دوحه مخالفت کرد