• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

برخی از شاعران و فعالان مدنی کشور برای دفاع از حقوق زنان در برابر جنایات و استبداد طالبان در کشور، کارزار شعر سیاسی و اجتماعی راه‌اندازی کرده و از شهروندان کشور می‌خواهند که در قالب شعر حمایت شان را برای زنان اعلام کنند.

یکی از برگزارکنندگان این کارزار که حسیب ولوالجی نام دارد، به رسانه ها می‌گوید که هدف از برگزاری این کارزار این‌ست که "در برابر گروه طالبان، مقاومت انسانی در تمامی زمینه‌ها با اشتراک زنان و مردان دوام پیدا کند؛ مقاومتی‌ که دوام سربازان آن نیاز به همراهی و حمایت عاطفی و احساسی ما دارد؛ این حمایت بدون شک، همان واژه‌های سرشار از احساسات و دردمندی‌ست که از عمق وجود و از جهان ادبیات و شعر در خشاب تفنگ و بر قلب داغدار آدم‌های بی‌پناه، گلوله‌ی اُمید خواهند فرستاد."

این برنامه برای سه روز با شعار (نه به طالبان، هر مصراع یک گلوله) ادامه پیدا خواهند کرد و شهرواندان کشور از جمله شاعران و نویسندگان زیادی از این کارزار استقبال گرم کرده‌اند.

آقای ولوالجی تاکید می‌کند "با سرودن هر مصراع شعر، یک‌ گلوله بر پیکر طالب شلیک می‌کنیم، که با گذشت نزدیک به سه سال از حاکمیت طالبان بر کشور، هنوزهم شاهد جنایات حقوق بشری علیه زنان، کُشتار و به‌زندان کشیدن جوانان و افراد بی‌گناه توسط این گروه هستیم."

وی که چند سال قبل در پی یک حمله‌ی انتحاری چهار عضو خانواده‌اش را از دست داده است، از شاعران، نویسندگان و عموم شهروندان کشور می‌خواهد تا با سرودن شعرهای ، این مقاومت مدنی را بهبود بخشند و به‌ حاکمیت تروریستی طالبان نه بگویند.

وی هم‌چنان افزوده است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر کشور، رویاهای یک ملت را نابود کردند. زنان و دختران را در خانه‌ها حبس کردند و مخالفان فکری، آزادی‌خواهان و انسان‌های بی‌گناه را زندانی، شکنجه و به قتل رسانده‌اند.

این درحالی است که طالبان همواره محدودیت‌های بر زنان و دختران وضع نموده و زنان زیادی برای دفاع از حقوق شان به گونه های مختلف اعتراض کردند.


آثار محدودیت‌های کاری بر زنان: روزمرگی فقر و سفره‌ی خالی شهروندان در  روزهای عید

سه تن به اتهام روزه خوردن درغزنی بازداشت شدند