• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه آوا: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صفحه‌ی ایکس خود نوشته است: "فیسبوک باید کاملا بند شود. این‌ها که برای ما اجازه‌ی نشر نام امیر و امارت را نمی‌دهد، اجازه‌ی نشر تصویر و نام‌های وزیران را نمی‌دهد، پس ماهم هیچ ضرورت به آن‌ها نداریم و مکمل باید بند شود."

چندی قبل نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی طالبان، در گفتگو با یک رسانه‌ی خصوصی در کابل، گفته بود که طرح مسدود کردن شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک(رخ نامه) در افغانستان را نهای کرده است.

وی گفته بود که "جوانان ما و شما در شرایطی اند که از نگاه علمی ضعیف هستند و اکثریت شان بی‌سواد هستند و بازهم با این چیز‌ها (شبکه‌های اجتماعی ) وقت خودرا ضایع ساختن و پول مصرف کردن به نفع شرکت و به زیان ملت است، برای این موضوع پالیسی ساخته شده که فیسبوک را محدود و مسدود کنیم."

عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات طالبان در پاسخ به پرسش‌های بی‌بی‌سی در این ارتباط گفته است: "فیسبوک پالیسی خلاف نظام امارت اسلامی [حکوت طالبان] را در پیش گرفته و بر تمام بخش‌های نظام [ما] تحریم بیان وضع کرده است." به این دلیل شبکه فیسبوک در افغانستان مسدود می‌شود.

از سوی هم فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید این اقدام را مردود شمرده و نقض آشکار آزادی بیان می‌دانند. این فدراسیون از کشورهای که حامی آزادی بیان هستند می‌خواهد جلوی این تصمیم طالبان را بگیرد.

شرکت متا، مالک فیسبوک اجازه‌ی استفاده از فیسبوک را به افراد وابسته به گروه طالبان نمی‌دهد و حساب‌های مربوط به ادارات و اعضای این گروه را مسدود کرده است.


مسیح شهاب، شهروند افغانی در اسلام ‌آباد در اثر یک حادثه جان باخت

نگرانی گزارش‌گران بدون مرز از محدودیت طالبان بر روزنامه نگاران در افغانستان