• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

گزارش‌گران بدون مرز از وضع محدودیت‌ها در مورد پوشش زنان روزنامه‌نگار، محدودیت دست‌رسی زنان به رسانه‌های دیداری و شنیداری، و ممنوعیت فلم‌برداری یا عکاسی از سوی طالبان، ابراز نگرانی کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز، در یک گزارش تازه اش خواهان لغو محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران شده است.  سازمان خبرنگاران بدون مرز، از ملا هبت الله آخند زاده رهبر طالبان خواسته تا محدودیت‌های وضع شده بر خبرنگاران را لغو کند.

در گزارش خبرنگران بدون مرز آمده است"سرکوب خبرنگاران" در افغانستان تشدید شده، و بیش‌تر از همه زنان خبرنگار و هم زنان به عنوان مخاطب از آن متاثر می‌شوند. چندی قبل طی یک گزارشی، این سازمان  گفته بود که افغانستان از جمله خطرناک ترین کشور‌ها برای خبرنگاران است.

و اما طالبان بارها گفته است که خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند بر اساس قوانین اسلامی فعالیت کنند. هیچ‌گونه محدودویت بر رسانه‌ها وجود ندارد.

یک خبرنگار زن که نخواست نامش گرفته شود به رسانه‌‌ آوا می گوید:" در بعضی کنفرانس‌ها، نشست‌ها و رویداد‌های خبری به دختران اجازه اشتراک داده نمی‌شود و حق دسترسی به اطلاعات نیز محدود است."

در عین حال در گزارش خبرنگاران بدون مرز آمده است که وزیر امربه معروف طالبان در سطح ملی محدودیت‌های پوششی را نیز تشدید کرده و به آن‌ها دستور داده که لباس سیاه بپوشند و تنها چشمان شات معلوم شود.

در تازه‌ترین مورد، طالبان اعلان نموده است که شبکه اجتماعی فیسبوک را نیز مسدود می‌کنند. به بار آگاهان این اقدام طالبان نیز خود محدودیت بر رسانه‌ها است و از چرخش اطلاعات جلوگیری می‌کند.


ذبیح‌الله مجاهد: فیسبوک که اجازه نشر نام امیر و امارت را نمی‌دهد باید کاملا مسدود شود

دیده‌بان حقوق بشر:  "طالبان در حمله بر زنان جسورتر شده است."