• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه‌ی آوا: اداره‌ی ملی امتحانات تحت اداره‌ی طالبان تاریخ برگزاری امتحان کانکور ام‌سال را  ۷ جوزا اعلان نموده و افزوده که در پنج مرحله اخذ خواهد شد.

مینه اکرمی یک ‌تن از بانوانی‌ست که فارغ صنف دوازدهم است و اما سه سال است که چشم امید دارد تا باشد امتحان کانکور از دختران نیز اخذ شود و به رشته‌ی دلخواهش نایل شود اما ام‌سال نیز دختران از اشتراک در امتحان کانکور شامل نیست.

مینه در مورد منع شدن دختران از اشتراک در امتحان چنین می‌گوید "زمان که خبر شدم از دختران ام‌سال هم‌چنان امتحان گرفته نمی‌شود، درواقع مایوس شدم، این مایوس کننده است که آینده وسرنوشت بانوان تاریک و نامعلوم باشد." بانو اکرمی اما به آینده خوش‌بین است و امید دارد تا شاید روزی درب دانش‌گاها به روی دختران نیز باز شود.

بانو نسرین حمیدی فعال حقوق زن و کارمند پشین وزارت معارف نیز به رسانه‌ی آوا می‌گوید " اگر برای رفع محدودیت ها بر دختران و زنان افغانستان از طرف سازمان ملل وسایر سازمان‌های حقوق بشری اقدام سريع و جدی صورت نگیرد متاسفانه  آینده بانوان ودختران سرزمینم بسوی تاریکی و نا امیدی سیر نزولی داشته  و به هيچ عنوان قابل جبران نخواهد بود."

وی هم‌چنان می‌افزاید  "محروم ماندن دختران از حق  آموزش  و تحصیل باعث دلشکستگی و احساس بی ارزشی در دختران شده  و  متاسفانه موجب بیماری های شدید روحی وروانی  در فرد فرد  دختران شده است."

از سوی‌هم  این سومین سال است که  درب دانش‌گاها بر روی بانوان بسته است و بانوان اجازه‌ی تحصیل در دانش‌گاهای دولتی را ندارند. هم‌چنان با آمدن طالبان دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی ورود به مکاتب نیز ندارند.

ادم وسورنو مدیر بخش عمیلیات و پشتیبانی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد می‌گوید  حداقل ۱.۴ میلیون تن از بانوان در افغانستان از آموزش محروم هستند. وی می‌افزاید که محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان برفعالیت زنان" زنان امداد‌گر" در افغانستان، جریان کمک‌های بشردوستانه را نیز متاثر ساخته است.  

مدیر بخش عمیلیات و پشتیبانی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد گفته است " درهنگام ارائه کمک‌های بشر دوستانه، هم‌کاران زن شجاع افغان ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند و هر روز برای ورود و خروج از محل کار، خطرات شخصی را متحمل می‌شوند."

ادم وسورنو نیز گفته است که هنگام سفر چهار روزه‌اش در افغانستان با وزیر اقتصاد و وزیر خارجه‌ی طالبان در مورد مشکل‌های کارمندان زن افغان گفت‌گو کرده است. وی نیز افزوده است " این بخشی پیام من بود. زنان افغان نیاز به کاردارند و این امر حیاتی‌ست."


اعلام تاریخ برگذاری آزمون کانکور: دختران برای دومین‌سال متوالی از شرکت در این آزمون محروم شدند

بیش از ۱.۴ میلیون دانش‌آموز دختر در افغانستان از حق رفتن به مکتب محروم هستند