• کابل
  • ۲۶ حوزا ۱۴۰۳
  • آخرین تغییرات ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
inner-page-banner

رسانه آوا: مرکز خبرنگاران افغانستان امروز(چهارشنبه، ۲۹ حمل)  اعلام کرده است که طالبان حبیب‌الرحمان تاثیر، خبرنگار محلی  رادیو آزادی در غزنی را پس از ده روز از زندان استخبارات این گروه  به زندان مرکزی این  ولایت انتقال داده اند. این نهاد خواستار رهای فوری آقای تاثیر شده است.

بر اساس خبرنامه، حبیب‌الرحمان تاثیر در تاریخ(۱۸ حمل) توسط ماموران اداره‌ی استخبارات طالبان در ولایت غزنی بازداشت شده است. خبرنامه گفته است که آقای تاثیر به اتهام تهیه‌ی برخی گزارش‌های محلی برای رادیو آزادی بازداشت شده و ماموران استخبارات طالبان تلفن همراه وی را نیز  گرفته اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌ی خود گفته که تاکنون تلاش‌ها برای آزادی حبیب‌الرحمان تاثیر از زندان طالبان بی‌نتیجه بوده و او سه روز قبل از بازداشتگاه استخبارات به زندان مرکزی ولایت غزنی منتقل شده و قرار است پرونده‌ی او به محکمه فرستاده شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در ادامه از مسوولان محلی طالبان در ولایت غزنی می‌خواهد که این خبرنگار را هر چه زودتر و بدون قید و شرط آزاد کنند.

این مرکز گفته که مطابق با قانون رسانه‌های همگانی، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسوولان نباید در کار آن‌ها محدودیت خلق کرده و یا آنان را تهدید کنند.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده اند. سال گذشته نیز دو خبرنگار محلی در این ولایت به جرم تهیه گزارش بازداشت و توهین قومی شده بود،

یکی از این خبرنگار محلی غزنی به شرط فاش نشدن نامش به رسانه آوا  می گوید که هنگام بازداشت وی در حوزه دوم امنیتی ولایت غزنی، نیروهای طالبان وی را دشنام قومی داده شده وا را سه روز دربازداشت استخبارات این گروه مورد بازجوی قرار داده اند. او هم‌چنان می گوید که رئیس استخبارات این اداره به او گفته است که شما خبرنگاران جاسوس هستید و باید ازبین برده شوید.


نشرات دو شبکه‌ی تلویزیونی در افغانستان متوقف شد

مجله‌ی زن؛ " فرمان‌های طالبان برای سرکوب و به حاشیه راندن سیستماتیک زنان و دختران طراحی شده است."